Starkare muskler i bäckenbotten ger mer sexuell njutning

Förutom en vältränad coremuskulatur så är en vältränade bäckenbottenmuskler en säker väg till starkare orgasmer, såväl unga som äldre personer kan träna sig till mer njutning. Sammandragningarna av bäckenbottenmuskulaturen är en väsentlig del av en orgasm. Ju starkare bäckenbottenmuskler desto bättre orgasmer får du. Starkare och mer spända muskler har fler nervtrådar som når ut vilket ger ökad känsla och njutning under sex. När man tränar ökar också blodtillförseln till musklerna och det ökar i sin tur känsligheten även vid sexuell stimulering.

Således ger starkare muskler i underlivet skönare sex och till skillnad från de andra träningsövningarna så kan det skötas mer diskret när man vill och vart man vill, ståendes, sittandes eller liggandes.

Det är en bra anledning till att träna mer, just specifikt bäckenbottenmusklerna för att öka välbefinnande, sexuell lust, njutning och möjligheten till orgasm. Detta beror på att det finns mycket nervändar och blodkärl i musklerna som är känsliga för tryck. Musklerna samverkar med och kan påverkas av andra delar av kroppen när det gäller sexuell lust och njutning.

Den kraftfullaste formen av knipövning är själva orgasmen. Det som händer under en orgasm är att andningen blir häftigare och hjärtat slår snabbare och genom påverkan av hormonerna känner hjärnan av att detta är skönt. Blodet pumpas ut till könet och musklerna i bäckenet dras ihop ett antal gånger, träning av bäckenbotten underlättar därmed blod fyllnaden och därmed ökade möjligheter till såväl orgasm som sexuell lust och njutning. Det finns självklart andra hjälpmedel för att få orgasmer och sexuell njutning, exempelvis genom att köpa en dildo eller andra spännande sexleksaker, vilket i sig ger träning av bäckenbottenmusklerna som underlättar orgasmen.

Hur tränar man bäckenbotten?

Det första steget är att lägga sig på rygg, med lätt böjda ben och slappna av. Om man har svårt att slappna av kan man låta händerna vila på underlivet och känna om musklerna är avslappnade. Sedan ska man knipa samman ringmuskeln med ändtarmen, man kan här tänka på att man drar samman öppningen. Tänk sedan på hur det känns när man är kissnödig och inte kan gå på toaletten med en gång och fortsätt sedan knipa med musklerna i bäckenbotten så att det rör sig framåt mot urinröret, uppåt i riktning mot naveln.

Därefter så håll kvar knipet så kraftfullt du kan samtidigt som man långsamt räknar till fem. Slappna sedan av och räkna långsamt till fem igen och upprepa detta i tio omgångar.

Sedan finns det också ett så kallat uthållighetsknip som man gör genom att knipa med hälften av din maximala kraft under så lång stund du kan, gärna mellan 1-2 minuter. För att få bästa resultat rekommenderas att göra dessa övningar en gång om dagen. Det ska kommas ihåg att man just inte behöver ligga ned, utan man kan sitta eller stå också, det går lika bra!

31 jul 2017