Bli av med magen - effektiva knep

Man kan bli av med magen - effektiva knep kan definitivt ge dig det platta, muskulösa magpartiet du så gärna vill ha. Vi tänkte visa hur du ska göra.

Innan vi gör det så ska vi emellertid säga att magen är ganska tuff då det kommer till att bränna fett på. Det är just i området runt midjan och kring magen som kroppen har en förmåga att lagra på sig onödigt fett. Detta kan också te sig lite annorlunda beroende på vilken person du frågar.

Du har säkert hört talas om allt från ölmagar, muffinsmagar, kulmagar till magar med rent bukfett. Säkert så har du även läst om att vissa typer av magar kan vara farliga och att man måste agera för att få ett bättre liv. Det senare ska man - i de allra flesta fall - ta med en nya salt och för vad det är: nämligen ett sätt för kvällstidningar att sälja lösnummer eller att få mer klick till hemsidan.

Att skriva om magen i allmänhet och hur man tappar vikt på detta område i synnerhet är intressant och drar till sig trafik. De flesta vill ha en platt mage som gör att kläderna sitter bättre och många drömmer om att få det där sexpacket som Brad Pitt skyltar med i diverse filmer. Det går - men var beredd på att lägga ner både tid och kraft för att nå målet.

Så här gör du för att bli av med din mage

Först och främst: en massa situps kommer inte att ta bort din mage. Dessa kommer att ge dig starkare magmuskler och de kommer definitivt att vara dig till gagn i vardagen. Men, de kommer inte att hjälpa dig att få en platt mage. Man kan inte punktbränna bort fettvalkar och därför är det lite komiskt att se att en del personer på gymmet ligger på rygg och pressar magen till max i syfte att få den platt. De skulle snarare ställa sig på ett löpband eller hänge sig åt andra övningar.

Med det sagt så visar vi vad som verkligen fungerar och vad som verkligen kan hjälpa dig att bli kvitt din mage.

  • Ta bort sockret. Idag äter vi mer socker än vad vi någonsin tidigare gjort. Det är också en av huvudanledningarna till varför genomsnittsvikten ökat så mycket. Socker finns i allt från mat till olika drycker och det är något som man måste vara medveten om. Genom att laga maten själv så kan man minimera sockerintaget och genom att exempelvis välja bort läsk, juice eller sportdrycker till förmån för vatten så har man skaffat sig ett rejält övertag.
  • Mer fiber. Fiberrik mat är bra för magen och den håller dessutom hungerskänslor i schack. Börja dagen med lite havregrynsgröt och du kommer att må bättre!
  • Intervaller. Intervallträning är ett bra sätt att bränna bort fett med. Du bränner avsevärt mycket mer fett under ett intervallpass på 20 minuter än under exempelvis ett löppass - i samma tempo - på dubbla tiden. Våga ta ut dig!
  • Styrketräna. Det bästa sättet att bränna fett under en längre tid är att styrketräna. Kör gärna intensiva pass med lägre vikter. Crossfit är en ny träningsform som gör underverk för fysiken och som minimerar midjemåttet på ett påtagligt sätt. 20 minuter om dagen skapar jättebra förbränning.
  • Fasta på kvällen. Börja med att äta mycket till frukost och minska därefter intaget av föda successivt allt eftersom dagen förflyter. Ta bort kvällsfikat helt från menyn!
  • Träna magen - för bättre hållning. Då du börjat tappa kilon i form av fett så kommer dina situps att bära frukt och synas. Du ska således inte låta bli att träna magen. Tvärtom. Magträning ger dig bättre hållning och formar magmuskulaturen på ett bra sätt.
2 sep 2019