Så gör du för att gå ner i vikt på nolltid

Så gör du för att gå ner i vikt på nolltid. Många vill gå ner i vikt och de flesta vill göra det så snabbt som möjligt - frågan är om det är möjligt att göra detta?

Självklart. Man kan definitivt tappa kilon på väldigt kort tid och vi tänkte visa dig hur du ska agera. Innan dess dock så ska vi även säga att det definitivt är att föredra att hitta en mer hållbar vikt. Det vill säga, när du tappat de överflödiga kilon som finns på din kropp så vill du att vågen ska visa dessa siffror även i framtiden, eller hur?

Att slaviskt följa en diet, rasa i vikt och sedan återgå till den ursprungliga vikten kan vara farligt för kroppen. Åtminstone om det handlar om ett återkommande fenomen. Jojo-bantande påverkar organ som njurar, lever och hjärtat. Därför bör man vara lite försiktig och tänka mer långsiktigt. Att gå er i vikt snabbt inför exempelvis en semesterresa är emellertid ingen fara och dessa tips är således mer riktade till en sådan person snarare än till dig som vill hålla en lägre vikt genom resten av ditt liv.

Så går du ner fem kilo inför din resa

Man måste göra skillnad på person och person också. Alla har olika förutsättningar och alla har olika vanor i vardagen. Vi riktar oss därför till medelsvensson då vi ger dessa tips. Du har vana av träning, du äter hyfsat sunt, du har inga sjukdomar och du befinner dig mellan 20-45 år i ålder. Så här kan du gå ner i vikt på nolltid:

  • Kickstarta dagen. Börja dagen med en promenad på ungefär en halvtimme. Ät grapefrukt till frukost - det sätter fart på förbränningen.
  • Lunch. Glöm lunchen med kollegorna. För att få maximal viktnedgång så ska du lägga grova grönsaker och en massa magert kött på din tallrik. Buffén på den lokala kinarestaurangen är ett minne blott. Okej?
  • Bönor, magert kött och fisk till middag. Här kan du även addera exempelvis linser till anrättningen. Bort med pasta, bort med feta såser och bort med alla gratinering. Bon Appetite.
  • Variera. Viktigt är att du varierar maten och att du genom detta tvingar din kropp att undvika slentrian. Krydda gärna maten med exempelvis ingefära, chili eller kanel - dessa kryddor ökar på ämnesomsättningen. Se även till att äta en portion och stanna där. Du kan dricka vatten innan - och under - måltiden för att snabba på mättnadskänslan.
  • Sov. Sömnen är extremt viktig och den ska vara sammanhållande för bästa effekt. Åtta timmar bör du sikta på. Se till att hålla svalt och mörkt i sovrummet och se till att skapa en mobilfri zon. Det är stressande att titta på mobilen innan man somnar. Läs en bok istället.
  • Parkera bilen. Se till att gå, cykla eller springa istället. Vardagsmotion gör en enorm skillnad på midjemåttet. Att ta trapporna istället för hissen kan innebära stora förändringar!

Så behåller du din nya vikt

Det svåra är, som sagt, att behålla vikten. Det är svårt att leva på ovan nämnda sätt genom hela livet. Men, man kan alltid hitta medelvägar. Det som gäller är att man försöker äta nyttigt, att man lagar maten själv - och därigenom kontrollerar innehållet - samt att man försöker hitta träning som passar den egna livsstilen. Ta gärna sällskap av en kompis och hjälp varandra att hitta motivation då det är som tyngst.

Du ska även se saken ur ett längre perspektiv: visst kan du unna dig godsaker då och då och visst är det okej att missa ett träningspass. Ibland kommer livet emellan och det måste man acceptera. Glöm inte att ge dig själv beröm varje dag. Har du gjort något bra så ska du också unna dig en klapp på axeln. Lycka till!

5 sep 2019