Hur tränar man bort fettet på magen?

Få kroppsdelar är så synonyma med ett välmående som magen och i synnerhet hur den ser ut. Det vill säga – det är ofta på magen som man kan se att en person börjar bli överviktig och detta oavsett om det handlar om en man eller om en kvinna. En platt mage, en mage med ett perfekt sexpack eller en mage där inget överflödigt fett hänger – det är drömmen för de flesta och det är faktiskt en dröm som går att realisera.

Dock: nyckeln till att nå sina drömmars mage är att man vara beredd på att kämpa och att det kommer att vara en kamp. Har du en massa överflödigt fett på din mage, en så kallad ölmage, så kan du inte räkna med att några pliktskyldiga situps kommer att vara din räddning. Nej, det som är lurigt med magen – och kroppen i övrigt – är att du inte kan zooma in och punktbränna fett.

Allt handlar om att angripa ett problem från flera håll och där du måste se över allt från din kost, din träning och din livsstil även i övrigt. Vi tänkte här gå igenom lite hur det kommer sig att du har den mage du har och hur du ska agera för att träna bort fettet från den. Orsak först – därefter åtgärd. Låt oss börja!

 

Stress: en av de stora orsakerna till bukfetma är faktiskt stress och detta är ett problem som många lever med. Särskilt i dagens samhälle där allting ska gå extremt fort, där vi har högre krav på oss, där många känner sig utbytbara och där stressen är ett stående inslag.

Anledningen till att stress ”sätter sig” på magen är att stresshormonerna drar ner på förbränningen och det försämrar i sin tur ämnesutbytet. De kolhydrater som blir över – de sätter sig som ett bälte kring magregionen. Här finns även en annan vinkel. Hur agerar många då de är stressade? De äter sötsaker eller dricker alkohol. Där finns en mer naturlig förklaring till varför stress är en fiende till ditt framtida sexpack.

Lösning: erkänn att du är för stressad och erkänn det för dig själv. Först då kan du nå en förändring. Besök en psykolog och prata ut kring varför just du upplever stress, finns det något som går att åtgärda och något som kan ändra situationen? Yoga är en träningsform som rekommenderas.

 


 

För lite träning: den stora nyckeln till en platt, mer vältränad mage är naturligtvis att träna. Här gäller det att ta till vara på alla tillfällen som ges. Ta cykeln till jobbet, gå uppför trapporna istället för att ta hissen... Många förknippar träning med att man måste boka en tid på tennishallen, att man måste gå på gymmet eller att man måste ta på sig löparskorna. Det stämmer – men det är en sanning med modifikation. Du kan träna i vardagen och kom ihåg – en träning på 20 minuter är bättre än en träning som aldrig blir av.

Lösning: träna kontinuerligt och försök att träna allsidigt. Spring, promenera, spela fotboll, gå på gym. Håll motivationens låga brinnande genom att variera din träning. Försök att göra till en vana att avsluta dagen med några armhävningar och några magövningar innan du går och lägger dig.

 

För dålig mat, med för mycket kolhydrater. Vi stoppar i oss allt mer snabba kolhydrater i vår vardag – kakor, godis, läsk; sockerbomber som gör att blodsockret skjuter i höjden. Kroppens hormoner påverkas och fettdepåerna kring magen ökar. Att vi till stor del också väljer att äta pasta, ris, potatis och bröd till våra middagar påverkar också negativt sett till magens omfång.

Lösningen: Sluta med småätandet och försök att lägga en dag i veckan – minst – där du äter sallad, bönor eller andra nyttiga saker. Lax, torsk, grönsaker och magert kött – exempelvis kyckling – tonfisk, skaldjur, makrill... Det finns en uppsjö av goda saker som du kan stoppa i dig. Recept finns tillgängliga nästan överallt!

 

Träning, bättre mat och mindre stress är alltså tre nycklar som kan låsa upp dörren till en mer vältränad mage och här kan vi även nämna att alkohol är något som man definitivt ska dra ner på om man vill ha den där platta magen eller sexpacket man målat upp som målbild.