Mat du ska äta för en platt mage | Träna Magen

Mat du ska äta för en platt mage

Det du äter spelar naturligtvis en stor roll kring hur dinmage ser ut. Nyckeln till en plattare mage är att skapa ett underskott av kalorier i sitt liv. Det vill säga, du ska göra av med fler kalorier än vad du tillför din kropp.

Kolhydrater då? Ja, många verkar göra ett korstecken så fort ordet kolhydrater nämns, men riktigt så farligt är det inte. Vårt råd är att du äter pasta, potatis och ris – men att du inte behöver fylla hela tallriken. Ta mer grönsaker och mer protein och försök att äta exempelvis bönor och linser snarare än pasta vid någon måltid.

Vi anser att det är viktigare hur du äter och en tumregel att följa är att du äter mindre ju längre dagen lider. Börja med en rejäl frukost, ät en lunch och se till att din middag är lite lättare – gärna en sallad. Småätande är ett gissel och vi rekommenderar att du försöker se till att ha en frukt tillgänglig då suget sätter in. Hoppa över bullen vid trefikat på jobbet och ta ett äpple istället. Vi nämnde att frukosten ska vara rejäl och som exempel på några bra produkter som kan ingå i en sådan är följande:

  • Blåbär
  • Gröt – med kanel på (det sätter igång förbränningen)
  • Keso
  • Avocado
  • Ägg

 

I övrigt så är följande produkter något som du ska stoppa i din varukorg om du vill ha en plattare mage:

  • Baljväxter
  • Fisk – lax, tonfisk, makrill, torsk.
  • Fågel – kyckling är väldigt bra
  • Bönor – alla typer av bönor är bra och de är dessutom väldigt mättande
  • Magert kött.