Så kan du få magrutor | Träna Magen

Så kan du få magrutor

De flesta av oss har väl någon gång tittat på oss själva i spegeln och tänkt att det vore trevligt med ett sådant där sexpack som man ser på film. En mage där varenda liten muskel syns och där det inte finns ett uns av fett. En typisk målbild som många använder sig av i detta är den mage Brad Pitt visade upp i filmen Fight Club.

Vår rekommendation? Byt målbild. Den tid och det engagemang han la ner på träning och kost inför den rollen – den har inte en vanlig medel-Svensson tillgängligt. I så fall får du vara beredd att försumma hela din familj i några månader innan också.

Magrutor är något som inte kommer genom – som många tror – situps och extremt många sådana. Eller – du får muskler tack vare den övningen och du blir definitivt starkare i din mage – men för att få magrutor att framträda så krävs det att du bränner fett. Det hela handlar om en kombination av tre saker:

 

  • Fettförbränning: Det svåra med att bränna fett på magen(och det som får många att ge) är att det A) inte går att punktbränna fett och B) att fettet på magen är det sista som försvinner. Det handlar alltså om en lång kamp innan magen försvinner och tyvärr så är många lite för inriktade på snabba resultat och blir således besvikna då ”ingenting händer”. Det händer saker; men det tar lite tid innan resultatet visar sig. Bit ihop!
  • Kost och mat: Vilket rum är det du ska spendera mest tid i om du vill få magrutor? Gymmet, skriker förmodligen de flesta här. Rätt svar dock – köket. Du måste se över din kost och du måste framförallt se till att skapa ett underskott av kalorier. Ät mycket protein och försök att dra ner på kolhydraterna. Fågel, magert kött, fisk, grönsaker och bönor (kan vara en bra ersättare till exempelvis pasta) är sådant som du ska fylla matkassen med. Viktigt är även att du äter mellanmål. Ta en banan istället för att senare under dagen bli extremt hungrig och där du slänger i dig en bulle eller någonting annat onyttigt som finns hemma.
  • Träning. Naturligtvis så måste du träna – men fokus ska ligga på att, som sagt, bränna fett. I gymmet ska du därför försöka att använda dig av tyngre vikter och köra hårt med dessa. Det här håller nämligen igång förbränningen under en lång tid. Raska morgonpromenader rekommenderas också. Ladda ner en dokumentär, ta på träningsstället och promenera i minst 45 minuter. En bra start på dagen!